توسط: حامد سلیمان پور
1,732 بازدید
1397/4/2
ساعت:00:00
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ «45»
ترجمه : از صبر و نماز یاری بجویید، همانا آن دو گرانند مگر بر فروتنان
تفسیر : عیاشی از مسمع از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است که : ای مسمع! چون کسی از شما به اندوهی از اندوه های دنیا گرفتار شود، چه چیزی او را از این که وضو گیرد و به مسجد در آید و دو رکعت نماز گزارد و در آن به سوی خدا دعا کند باز می دارد؟ مگر نشنیده ای که خداوند فرموده است : «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ»
-------
روایت 2 (تفسیر برهان ج 2 ص 307) : حضرت امام حسن عسکری (ع) فرموده اند: خداوند عزوجل فرمود : « وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» یعنی با دست کشیدن از حرام خدا و بردباری در راه ادای امانات الهی و روی برتافتن از رهبری ناحق و شکیبایی در راه ارج نهادن به پیامبری محمد (ص) و جانشینی علی (ع) و از بردباری در راه خدمت به ایشان و خدمت به هرکس که فرمان دهند یاری جویید تا شایسته خوشنودی و آمرزش خداوند و نیک بختی جاودان بهشت در کنار خداوند بخشنده شوید و از دیدار خاندان محمد (ص)، سرور اولین و آخرین انسانها و دیدار علی (ع) سرور همه اوصیا و بزرگان بهره مند شوید که بیش از هر نعمتی در بهشت روشنایی بخش چشمانتان می شود و نیز از نمازهای پنجگانه و درود فرستادن بر محمد و خاندان پاکش یاری طلبید تا به گام نهادن در بهشت نزدیک شوید.
« ... وَإِنَّهَا...» یعنی گزاردن نماز های پنجگانه و درود فرستادن بر محمد و خاندانش در کنار گردن نهادن به فرمان ایشان و ایمان داشتن به آشکار و نهانشان و دست کشیدن از چرا و چگونه کردن برای مخالفت با ایشان، که دشوار است مگر بر آنان که از کیفر خداوند به خاطر سرپیچی از برترین واجبات او واهمه دارند...
---------
در برخی از روایات از صبر به روزه تعبیر شده است.
دسته بندی: تفسیر قرآن سوره بقره
سوره بقره آیه 254-251
1402/7/20
تفسیر قطره ای قرآنفَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...
مَنْ أصْغی إلی ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَاللّهَ، وَإنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ.
هر کس به سخنان کسی علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست، پس چنان چه سخنور برای خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست، و اگر از زبان شیطان و هوی و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.