توسط: حامد سلیمان پور
1,057 بازدید
1399/1/21
ساعت:04:56
(او) شما را فقط به بدی و زشتی فرمان می دهد و (وامی دارد) تا بر خدا چیزی را که نمی دانید، بربندید
1) در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت می فرماید: «إِنَّمَا یأْمُرُکُمْ» یعنی شیطان ، «بِالسُّوءِ» یعنی به عدم برگزیدن این مذهب و باور نداشتن به برترین مخلوقات خداوند، محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و انکار ولایت برترین اولیای خداوند پس از محمد رسول الله صلی الله علیه و آله، «وَأَن تَقُولُواْ عَلَی اللّه مَا لاَ تَعْلَمُونَ» یعنی به امامت کسی که خداوند برای او در امامت قرار نداد و او را از شرورترین دشمنانش و کافرترین آنان به خود قرار داد. (- تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، ص 581، ح 342 )
قرآن کریم افزون بر این آیه در سه آیه دیگر درباره پیروی از گام های شیطان هشدار داده و آدمیان را از این کار برحذر داشته است. قرآن بارعا به آدمی زادگان یادآور شده که شیطان دشمن دیرینه و آشکار شماست که خواسته ای به جز اغوای فرزندان آدم ندارد و چیوشته در پی گمراه کردن آنهاست. از این رو در مناسبت های مختلف به دوری از شیطان و پرهیز از پیروی او سفارش و تاکید شده است. حرام خواری بدی و زتکرداری نسبت دروغ و ناروا به خدا از اموری است که شیطان از آنها برای فریب آدمیان استفاده می کند.
امام حسین (ع) از پدر بزرگوارشان علی (ع) نقل می کند که آن حضرت از رسول اکرم (ص) پرسیدند: ای رسول خدا چه چیزی باعث می شود تا شیطان از ما دور شود؟
حضرت فرمودند: روزه چهره شیطان را سیاه می کند و صدقه پشتش را می شکند و دوستی در راه خدا و مواظبت براعمال ریشه کن اش می سازد و استغفار رگ حیاتش را قطع می کند. (تفسیر امیرالمومنین ج 4 ص213 )
برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقالات شیطان شناسی در همین سایت مراجعه فرمایید.
دسته بندی: سوره بقره تفسیر قرآن
برچسب ها: تفسیر قرآن سوره بقره شیطان وسوسه شیطان
سوره بقره آیه 254-251
1402/7/20
تفسیر قطره ای قرآنفَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...
وَ صَلَاةٌ فِی شُغُلٍ وَ صَبْرٌ فِی شِدَّةٍ
{مؤمن} در عین اشتغال و گرفتاری نمازگزار است.