توسط: حامد سلیمان پور
761 بازدید
1400/9/20
ساعت:00:10
✍ بی تردید از مصادیق اهل ذکر که در قرآن امر به پرسش از آنان داریم: «...فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون»¹
، اهل بیت علیهم السلام می باشند.
✨از حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام روایت شده که:
«نحن اهل الذکر و نحن المسئولون»²
«ما اهل ذکریم و باید از ما سؤال شود.»
✨در روایتی از حضرت امام باقر علیه السلام می خوانیم:
«الذکر القرآن و آل الرسول اهل الذکر و هم المسئولون»³
«ذکر، قرآن است و اهل بیت... اهل ذکرند باید از آن ها سؤال کرد.»
در بسیاری از تفاسیر و کتب اهل سنت نیز روایاتی به همین مضمون می خوانیم از جمله در تفسیرهای دوازده گانه معروف اهل سنت⁴ از ابن عباس در ذیل آیه فوق چنین نقل شده که، گفت:
«محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین (علیهم السلام) اهل الذکر و العقل و البیان ؛اینان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند آنها اهل ذکرند و اهل عقل و بیان.»[5]
?و این واقعیت بی تردید است که اگر تلاش گسترده اهل بیت علیهم السلام نبود امروز چیزی از اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله با تفسیری که آورنده آن یعنی نبی اکرم صلی الله علیه و آله داشت، به دست ما نمی آمد. در برخی از فرازهای زیارت جامعه کبیره به صورت مشروح این موضوع بیان شده است.
ادامه دارد...
?1.سوره نحل، آیه 43.
?2. تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 55.
?3. تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 56.
?4. منظور از تفسیرهای دوازده گانه تفسیر:
1ـ ابو یوسف 2ـ ابن حجر 3ـ مقاتل بن سلیمان 4ـ ولیع بن جراح 5 ـ یوسف بن موسی 6ـ قتاده 7ـ حرب طائی 8 ـ سدّی 9ـ مجاهد 10 ـ مقاتل بن حیان 11 ـ ابوصالح 12ـ محمد بن موسی الشیرازی
است.
?5. احقاق الحق، ج3، ص 482.
سوره بقره آیه 254-251
1402/7/20
تفسیر قطره ای قرآنفَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾ ترجمه : پس آنان را به اذن خدا شكست دادند و...
مَنْ أصْغی إلی ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَاللّهَ، وَإنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ.
هر کس به سخنان کسی علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست، پس چنان چه سخنور برای خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست، و اگر از زبان شیطان و هوی و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.